/ Allmänt /

I en svartvit värld

Jag har fastnat i bildredigerandet och kommer inte ut. Svart/vitt är nya grejen jag blivit tokig i. Det är ju faktiskt snyggt. Bilden får en helt annan betydelse, man uppfattar och ser objektet, sakerna, modellen ur ett nytt perspektiv. På något sätt känns bilderna mer anonyma i Sv/V. Mer allmänskådliga. Jag tror jag blev lite kär i svart/vitt. (Och jag hoppas verkligen att människomodellerna inte tar illa upp av en uppvisning på min blogg..) 
 
 
Samma bilder i färg:
 
 
Vilka bilder är att föredra, kära vänner och ni andra bloggläsare? De i Sv/V eller orginalen? 
 
Kameran som använts är min fina Canon EOS 60D, som vanligt. Bilderna är redigerade i Photoshop.
#1 / / Paulina :

Jag tycker om färg, färgen kan säga mycket om en plats eller person. Men du har helt rätt bilden får en annan känsla i svart/vitt. Så jag tycker de beror helt på vilken känsla man vill ge bilden.

Svar: Precis så jag menar. Att färgen berättar och avslöjar mer än svart/vitt, och att s/v istället lägger ett lager anonymitet över bilderna. :)
Rakel Sikström

#2 / / Cissi:

Jag brukar göra bilderna svart/vita ibland, och det är ofta när färgerna i originalfotot inte riktigt gör verkligheten rättvisa. Då går jag all in och tar bort all färg istället. Känslan blir dessutom annorlunda (som du nämnt). Kontrasterna kan bli riktigt häftiga i svart/vitt! Jag gillar dina bilder i både svart/vitt och i färg, vissa mer i den ena gestaltningen än den andra. Typ så tänker jag!

Svar: Instämmer! Jag har bara inte "upptäckt" svart/vitt förrän nu, så jag gissar att jag kommer överanvända funktionen ett tag innan jag lugnar mig ;) Hehe
Rakel Sikström